• Fot. Marek J. Śmietanski

  • Fot. Marek Maciejewski

  • Fot. Robert Świderski

  • Fot. Robert Świderski

  • Fot. Marek Maciejewski

  • Fot. Marek Maciejewski

Władysław Komendarek „Gudonis”

Władysław Komendarek pseudonim artystyczny „Gudonis” przyjął na początku lat osiemdziesiątych. Artysta i pasjonat rozpoczął przygodę z dźwiękami od edukacji w szkole muzycznej. W połowie lat 70. był członkiem Grupy Dominika utworzonej przez Dominika Kutę, który wcześniej współpracował z Czerwonymi Gitarami. W 1976 r. Władysław Komendarek wraz z braćmi Andrzejem i Wojciechem Puczyńskimi, Zbigniewem Fykiem i Pawłem Birułą założył legendarny zespół „Exodus”. Po ośmiu latach wiosną 84 roku grupa rozpadła się a Władysław postanowił kontynuować karierę solową.

Mając 11 lat miałem zamiłowania do wszystkiego, co unosi się nad ziemią: samoloty, śmigłowce, sterowce itd. Nawet interesowałem się trochę latającymi modelami sterowanymi za pomocą nadajnika.

Mama mi opowiadała, że jak miałem rok, bardzo reagowałem na dźwięki. W szkole podstawowej grałem z siostrą na cztery ręce na pianinie – jak zapominałem jakiejś frazy, natychmiast reagowałem po swojemu, ale tak, żeby było zgodne z harmonią konkretnego utworu.

Czasami opuszczałem zajęcia. Wiązało się to najczęściej z zespołami amatorskimi, gdzie zaczynałem zarabiać jakieś drobne pieniądze.

Żeby być dobrym artystą trzeba umieć zaskakiwać, ciągle wymyślać coś nowego i być cały czas otwartym na świat. Jeśli twórca się boi  lepiej  żeby się nie brał za tą robotę.

W latach 80. Artysta umacniał swoją pozycję na rynku muzycznym, rozwijał warsztat muzyczny i charakterystyczny styl. Komendarek tworzył w tym okresie m.in. muzykę do przedstawień teatralnych i filmów między innymi („Szalona lokomotywa”) oraz filmu (wraz z Michałem Lorencem) „Przyjaciele”, a także sporo koncertował. Zapisy występów Władysława ukazały się na wielu nośnikach. Muzyk zaczął wydawać pierwsze solowe albumy. W 1988 roku artysta zagrał  koncert  w siedzibie klubu OKO.

 W 1989 roku Komendarek został zaproszony do Linzu na Festiwal Ars Electronica. Koncert doskonale oprawiony obrazem i światłem okazał się wielkim sukcesem.

Początek lat 90. to pasmo sukcesów artysty branie udziału na innych festiwalach głównie Niemcy i Holandia. Władysław wciąż dużo koncertował, tworząc muzykę w czasie rzeczywistym.

Oprócz przedstawień teatralnych i pisaniem muzyki do  filmu wydawał kolejne solowe albumy. Wysiłki Komendarka zostały nagrodzone w 1989 roku, utworem „35 śmietnik atomowy” zdobył pierwsze miejsce listy elektronicznych nagrań Programu Trzeciego Polskiego Radia – Top Tlen. Artysta  nadal często grał  koncerty z cyklu „Elektronika w OKO” organizowane dzięki pomocy fanklubu Tangerine Dream „Tangram” i firmy „X-Serwis”. W 1995 r. Komedarek ponownie wystąpił na ZEF. W kolejnych latach premierę miały również wydawnictwa dokumentujące dokonania i rozwój muzyki Władysława.

Bardzo często mieszam gatunki: metal, ambient, drum base. Uważam, że jednogatunkowość doprowadza do kompletnej nudy. Czasem sięgam do starszych kawałków.

Na koncercie w Tczewie, powiedział  widowni, że teraz cofamy się o 150 lat – nie ma żadnych syntezatorów, pozostaje tylko fortepian, na którym tworzę od podstaw nowe formy muzyczne w czasie rzeczywistym, które nigdy nie były grane wcześniej. W muzyce wszystko jest dopuszczalne – mówi artysta.

W październiku 2013 r., w Łodzi podczas uroczystej gali Festiwalu Soundedit miał premierę film dokumentalny o artyście  „Władysław Komendarek – W Kosmosie zawsze jest dobrze” w reżyserii Dawida Brykalskiego i Marcina Nowaka. Po projekcji dokumentu muzyk odebrał nagrodę „Człowieka ze Złotym Uchem” przyznaną za szczególną wrażliwość muzyczną.

Władysław ciągle zaskakuje nowoczesnymi pomysłami i koncepcjami artystycznymi. Różnorodne instrumentarium pozwala Komendarkowi na tworzenie muzyki eksperymentalnej opartej na nowych koncepcjach. Nie trzyma się sztywno reguł muzyki, stąd bardzo trudno go zaszufladkować. Władysław tworzy i nagrywa w domowym studiu.

Artyście tematów dostarczają najczęściej własne przeżycia ciekawość poznawania innego nie zbadanego wszechświata oraz obcowanie z przyrodą.

Jeśli chodzi o tworzenie mojej muzyki, to głównie są to moje własne bunty na rzeczywistość, która mnie otacza. Człowiek jako gatunek  jako istota rozumna jest bardzo podatny na manipulacje i to w każdej dziedzinie. Jeśli człowiek nie byłby podatny na manipulację, nie akceptował jej, to ludzkość o wiele szybciej by się rozwijała technicznie. Rozwój naszej cywilizacji osiągnąłby w krótszym czasie szczyty w każdej dziedzinie.

Dyskografia:

  • 1985 ”Władyslaw Komendarek” (debiut album)
  • 1987 ”Dotyk Chmur” (Nebular Touch)
  • 1989 ”Promenada” (Promenade) (1989)
  • 1989 ”Planeta Śmiechu” (The Planet of Laughter)
  • 1990 ”Hibernacja nr 1” (Hibernation Part 1)
  • 1991 ”Fruwajaca Lalka” (Flying Doll)
  • 1992 ”Tajemnice Horyzontu” (Secrets from the Horizon)
  • 1992 ”Powrót z Materii Międzygwiazdowej” (Return from Cold Dark Matter)
  • 1993 ”Poławiacze Sumień” (Conscience Fishermen)
  • 1995 ”Kupcy Czasu” (Time Merchants)
  • 1994 ”Parabola Muz” (Muses’ Parable)
  • 1996 ”Szafirowa Chimera” (Sapphire Chimera)
  • 1998 ”Klasykotronika” (Classitronics)
  • 2000 ”Zeta Reticuli IV” (Zeta Reticuli IV)
  • 2001 ”Manipulator” (Manipulator)
  • 2002 ”Syndrom Cywilizacji” (Civilization Syndrome)
  • 2006 ”Myślowy Bałagan” (Mental Mess)
  • 2008 ”Rycerze Ciemności” (Knights of Darkness)
  • 2009 ”Time Merchants (Ricochet Dream) (Syngate)
  • 2009 ”Poisoners Of Consciousness” (Ricochet Dream) (Syngate)
  • 2011 ”Chronowizor” (Chronovizor) (Noecho Records) Ricochet dream
  • 2012 ”W.Komendarek F.Chopin”
  • 2011 ”Przestrzenie Przeszłości” (Spaces of Past) (Metal Mind)
  • 2011 „Unexplored Secrets of Rem Sleep” – W.Komendarek & P.Rudź (Generator)
  • 2013 W. Komendarek feat. Makowiecki – Moizm (Sony Music) Ostatni brzeg II W. Komendarek
  • 2013 Człowiek z wysokiego zamku (Skrzek, Pijarowski, Komendarek (Brain Aktive Records)
  • 2014 Deformator (Ricochet dream)
  • 2014 Władyslaw Komendarek GAD reedycja
  • 2015 I am an alien (Generator)
  • Śmietnikowy  Ptak (singiel) i pięć remiksów innych twórców
  • reedycja Dotyk chmur(CD)GAD
  • Sonda-2 (składanka)